Märtsi ülevaate kommentaarides oli Tauri täpsemalt huvitatud investeeringust Elektritaksosse, millest nüüd ka lähemalt kirjutan.
Kõik sai alguse eelmise aasta maist, kui otsisin omale praktikakohta. Ühe valikuna kaalusin ka Elektritaksot, kuna mulle selle ettevõtte konseptsioon meeldib. Nad on võtnud ühe täiesti tavalise ja igapäevase teenuse ning lahendanud selle uue tehnoloogia abil tunduvalt keskkonnasõbralikumalt. Praktikale ma küll ei läinud, aga nende kodulehega tutvudes jäi silma alajaotus nimega Investeeri Elektritaksosse.
Nii siis uurisingi selle kohta lähemalt. Tuli välja, et on kaks võimalust. Esiteks on võimalik soetada üks Nissan Leaf elektriauto ja siis see Elektritaksole välja rentida. Teiseks võimaluseks oli osaleda Elektritakso võlakirjaemissioonis, mida korraldas Tartu Hoiulaenuühistu. Ühe võlakirja hind oli 100 eurot ja intress 7% aastas. Mulle aga tundus põnevam see esimene variant.
Tekkis küsimus, et miks nad ise ei liisi omale autosid, kuid põhjus on lihtne. Pankadele ei meeldi, et autol ei ole konkreetset ühte kasutajat. Neil aga sõidavad ühe autoga mitmed erinevad taksojuhid.
Hakkasin uurima võimalust pankadest, et kas oleks ehk meie ettevõttel võimalik saada liisingut. Saatsin kirja vist kõigisse Eestis tegutsevatesse pankadesse, et kas nad oleksid nõus pakkuma liisingut võimalusega rentida soetatav vara edasi. Enamik vastasid eitavalt, kuid paar panka ei välistanud seda. Neilt aga liisingpakkumisi võttes selgus, et kuna meie firma on alla aasta tegutsenud ning edasi rentimine on siiski kahtlane tegevus, siis ei ole võimalik liisingut saada.
Mõtlesin, et mis siis edasi teha. Kuna auto maksis üle 18 000 euro ja kohe seda raha kuskilt võtta ei olnud, siis tunduski, et plaan hakkab katki jääma.
Kus häda kõige suurem, seal abi kõige lähem! Üks sõber tuli välja avaldusega, et kavatseb töölt ära tulla, oma praeguse auto maha müüa ja uuesti ülikooli minna. Samas ei soovinud ta automüügist saadavat raha lihtsalt ära kulutada vaid kuskile paigutada, et saaks igakuist sissetulekut, mille eest nuudleid osta ja üüri maksta. Selle jaoks sobis see projekt ideaalselt, kuna renti makstakse iga kuu.
Mina oma osa rahast sain kokku selliselt, et võtsime mõlemad elukaaslasega õppelaenu, sain lisaks veel stipendiumi ja puudu jääva osa finantseerisime aktsiate tagatisel laenuga 8,5%. Viimase näol on tegemist väga radioaktiivse kraamiga, kuna laenu tähtaeg on 1 kuu ja kui tagatise väärtus on säilinud, siis seda pikendatakse automaatselt. See loob tunde, nagu võiks seda pikaaegselt kasutada, kuid kriisid tulevad alati ootamatult. Samas ei võtnud me seda täies ulatuses ja nägin, et 4-5 kuuga saab selle tagasi makstud.
Niisiis oli tarvis veel elektriauto ostutoetus taodelda, mille andsime sisse 2 päeva enne toetuse otsalõppemist ja Elektritaksoga leping sõlmida. Lasime lepingu juristil ka üle vaadata ning peale mõningasi läbirääkimisi saimegi allkirjad alla. Detailidesse siin ei laskuks, kuid laias laastus on tegu viieaastase lepinguga, mille lõpus saab Elektritakso auto omale.
Kuna kindlustusmaksed teeme ise (mis takso puhul on tavainimese mõistes uskumatult kallid), siis tootlus natuke varieerub, kuid jääb sinna 23% ümber. Siiani on kõik maksed ilusti ja õigeagselt toimunud, nii et mina olen rahul.
Riskid
Ma pean kõige suuremaks riskiks Elektritaksot kui ettevõtet. Kui nende äri ei lähe enam väga hästi, siis pole nad võimelised ka renti maksma meile. Nii et sõitke kõik Elektritaksoga! :)
Pean siiski seda riski üsna madalaks, kuna neil on tugev meeskond ja hea ärimudel, mis on ennast juba tõestanud. Ma usun ka ise sellesse, et elektriauto on taksoks mitmes mõttes sobivam lahendus kui sisepõlemismootoriga auto. Lisaks sellele panevad nad väga palju rõhku ka teeninduse kvaliteedile, mis eristab neid mitmest muust taksofirmast.
Meie riskid on maandatud ka sellega, et oleme auto omanikud kuni rendiperioodi lõppemiseni, nii et kui nad peaksid muutuma maksejõuetuks, siis saame auto maha müüa.
Mis ma sellest õppisin?
Esiteks, häid diile leiab pigem inimestega suheldes kui internetis surfates.
Teiseks, ei ole lahendamatuid olukordi, on lihtsalt väiksed ja suured väljakutsed.
Kas Sa saaksid ka sellist investeeringut teha? Sellisel kujul otseselt mitte, kuna Elmo toetus on lõppenud, kuid kui huvi tõsine, siis võid Elektritaksoga ühendust võtta ja äkki neil on midagi huvitavat välja pakkuda.
Hei. Kuna ma asjast suurt midagi ei tea siis mõned asjad jäävad natuke segaseks. Kui osta auto ja maksta selle eest 18000 ja tootlus on 23% aastas ja seda 5 aastat. Siis ligikaudu on see 20700 eurot tulu ja auto jääb hiljem elektritaksole. Seega kasum on 2700 eurot 5 aasta peale. (Ilmselt on mul siin kuskil midagi valesti). Seega on kokku saadud tulu 6.6% algsest sissemakstud summast ja seda 5 aasta peale. Mulle ei tundu see kuigi otstarbekas aga ilmselt saan ma millestki valesti aru ehk on viitsimist natuke algajale selgitada.
Tore blogi!
Edu!
Tänud heade sõnade eest!
Põhimõtteliselt on tegemist järelmaksuga, mida me Elektritaksole pakume. Nad maksavad tagasi nii põhiosa kui ka intressid ja see 23% on intressitulu, sellele lisandub veel põhiosa. Nii et kokkuvõttes saame ikka veidi suuremat tulu, kui Sinu pakutud numbrid.
Aga tänud kaasa mõtlemast ja proovin järgmine kord paremini seletada :)
Tere
Kaalusin 1a tagasi seda mõtet isegi. Tol hetkel otsustasin liiga riskantseks ettevõtmiseks. Nüüd Sinu artiklit lugedes, siis tundub jälle põnev ettevõtmine ja samas peale 5a saad omale auto tagasi ja see on 100% sinu. Kuigi sellest väärtusest 36 000 on vist alles ca pool? (väga jämedalt võttes). Jääb arusaamatuks et kas Kredex maksab siis müüjale 18 000 eurot niisama sinu eest?
Kas ma mäletan õigesti et need taksojuhid kes hakkavad reaalselt taksoga ringi sõitma, maksavad ise regulaarse rohesertifikaadid, hoolduse, rehvi ja kõik remondikulud? Sina maksad ainuolt tavakindlustust +kaskot?
Meie lepingu kohaselt jääb auto pärast Elektritaksole.
Kredex maksis see 18 000 jah lihtsalt toetusena müüjale välja. Sellega küll kaasnesid teatavad kohustused (kaskokindlustus, läbisõiduaruande esitamine ja rohelise elektri kasutamine, kõik need 5 aastat), kuid kui neid täita, siis ei pea toetussummat tagastama.
Sa mäletad õigesti, meie kanda jääb ainult liiklus- ja kaskokindlustus. Ülejäänud kohustuste eest vastutab meie ees Elektritakso mitte taksojuhid, mis on minu meelest parem variant kui hakata taksojuhtidelt midagi välja nõudma.
See on hea diil elektritakso jaoks:-) Kas kredexi lepimgus on selline edasi rentimine aktsepteeritav või pole see nende poolt reguleeritud?
See ei ole nende poolt reguleeritud.
Kindlasti on see hea diil Elektritakso jaoks, kuid tundub täitsa hea ka meile :) Või arvad Sa teisiti?
Eks ta mõlema jaoks win-win ole jah, aga kui Elektritakso omandab 5a pärast tasuta auto, siis on see väga tema poole kaldu, mitte et ma kade oleks. Aga kuna pakkujaid rohkem turul polnud , siis saab ju küsida.
Oskad öelda, kas sina pead siis läbisõiduaruandeid Kredexile esitama ja kas nad küsivad seda sellepärast et lihtsalt statistikat teha või on neil mingi karistuspunkt taga? Mis on selle mõte?
Ma usun, et see on statistika jaoks. Neil on vaja lõppkokkuvõttes hinnata, kui palju kilomeetreid sõidetakse elektriautodega, et hinnata rohelise transpordi osakaalu. Läbisõiduaruande esitab Elektritakso.
Eks see on nii ja naa. Suure tõenäosusega pole sellest autost just palju viie aasta pärast järel, kuna nad sõidavad umbes 80 000 kilomeetrit aastas. Minu jaoks oleks see lisakohustus siis selle auto müümisega tegeleda, mis ei ole ka arvatavasti väga lihtne protsess. Lisaks sellele maksavad nad üsna kõrget intressi selle eest, kui liisingu intress on paar protsenti ja muud tüüpi autolaenud on seal veidi üle 10%. Olen arvestanud, et auto eest makstud summa tagasi saamiseks läheb veidi alla kolme aasta.
Kuidas selle teemaga nüüdseks on, kas endiselt kõik osapooled rahul ja kõik laabub hästi?
Praegu tundub kõik sujuvat. Raha laekub ja probleeme ei paista olevat. Vahepeal on ka autoga üks väiksem avarii olnud, mis sai kindlustuse abiga kenasti remonditud. Arvestades kui palju see auto aastas sõidab, siis on see täiesti tavaline, et selliseid asju juhtub.
Kui need masinad aastas 80k km läbi sõidavad, siis on akukulu ilmselt märgatav. Aku vahetamine on aga päris kallis lõbu. Kas see on teil kuidagi lepinguga paika pandud (kes maksab?) või tuleb see otse sinu taskust?
See on lepinguga paika pandud ja selle tasub täies ulatuses Elektritakso.
[…] veel mäletab, siis kunagi kirjutasin, postituse Kuidas me elektriauto ostsime? Asjad lähevad selle investeeringuga kenasti ja maksed toimuvad korralikult. Kuna ka kindlustus on […]
[…] veel mäletab, siis kunagi kirjutasin, postituse Kuidas me elektriauto ostsime? Asjad lähevad selle investeeringuga kenasti ja maksed toimuvad korralikult. Kuna ka kindlustus on […]
Huvitav, kas autol olev aku veel kestab? Kui taksofirma peaks akut vahetama, kas ta võiks/peaks sellest auto omanikku teavitama, et selline töö on planeeritud? Kui palju auto akude komplektile üldse ligikaudset kilometraazi ettenähti, s.t. mitu kilomeetrit ta võiks läbida? Ma saan aru, et kõige olulisem on see, et akut mitte väga tühjaks sõita ja siis jätta laadimata seisma, eriti külmal ajal.
Teine mõte tekkis – kui saaks/võiks auto katusele päikesepaneeli paigaldada, mis läheks rohelise energia alla. Kui palju sellisel juhul statistikat Kredexile on kirjutada?
Lugupidamisega,
Hetkel autol olev aku täitsa kestab veel. Üldiselt on nendel Leafidel mõistlik taksosõidu jaoks aku vahetada kusagil 250 000 km juures, siis on esialgsest mahutavusest järgi umbes 70-75%, mis erakasutuses võib paljude inimeste jaoks veel täiesti piisav olla.
Päikesepaneelide efektiivsus ei ole piisav, et auto nendega katust kattes oleks võimalik piisavalt energiat saada edasi liikumiseks. Küll aga on Leafi katusel väike päikesepaneel, mis laeb 12V akut, mis toidab näiteks raadiot ja tulesid.
Tegelikult ma mõtlesingi sedasi, nagu välja tuli, et katusel ikkagi on päikesepaneel ja osa energiast on roheline energia, mida ka ära kasutatakse, mis on ka positiivne. Huvitav, kas see olemasolev päikesepaneel ka seisuajal midagi laeb? Samas, kui 12V-ga laeb, siis raadiot peaks saama kuulata ning ei pea nii palju akut kurnama, aga samas akut ei lae, sest seda ma saan aru peaks ikka 220V-230V laadima.
Päikesepaneel laeb ikkagi seisu ajal ka. “Suurt” akut laetakse vahelduvvoolust jah.
Kredexi toetusega ostetud elektriautodel peab muidu kogu kasutatav energia olema roheline, mille jaoks tavaliselt ostetakse rohesertifikaate.